.

5 januari 2010

Trettondagsafton

Sitter som vanligt i soffan och ser hur snön yr trots att det är alldeles svart utanför.
Kallt men härligt!

Idag är det Trettondagsafton.
Aftonen innan den trettonde dagen.
Det är ju inte dag 13 på året så vad menas?
Dag 13 efter eller innan vad?

De flesta vet ungefär varför man firar julafton men varför firar vi 13-dagen?


Enligt den bibliska historien var det den dagen då de 3 vise männen kom fram till Betlehem där Jesus hade fötts i ett stall. Det säjs att de var heliga konungar från österlandet och att de hade följt en stjärna som tänts på himlen och eftersom de också var stjärntydare tydde de detta som att en prins hade fötts. Somliga säjer att de hette Kaspar, Melchior och Baltzar. De hade med sej 3 gåvor, rökelse, myrra och guld.

Jag är uppvuxen med dessa berättelser ur bibeln och som vanligt väcker de så många tankar i mej. Jag ska inte trötta er med alla dem här men jag vill ändå delge er 1 av mina tankar.

Som en del av er vet är jag mycket intresserad av det som slarvigt kallas New age och astrologi är ett av de ämnena. Inte de horoskop som finns i tantblaskor osv. utan de riktiga livshoroskopen, de som är ställda av utbildade astrologer.

Kyrkan tar bestämt avstånd från det mesta som platsar under kategorin New Age. Har många tankar om detta också men det tar jag en annan gång… eller inte!

Nu till mina frågor…

Varför har inte historien om de 3 vise männen tagits bort ur bibeln när det så tydligt förklaras att de är astrologer?


Är det så att astrologi och tron på Gud inte står i motsats till varann utan går hand i hand?

Mmmm… det tål att tänkas på…


Ha en skön Trettondagsafton!
Jag ska avnjuta den med en kopp kaffe, under min filt, med Dumle i knät och Bygglov på TV.


PUSS





Inga kommentarer: