.

3 augusti 2009

Magnificent!

Så är jag då tillbaka på mitt gamla jobb och har hör och häpna överlevt dagen med bara ett sammanbrott. Ja jag ska vara tacksam att jag har ett arbete och det är jag.
Jag har läst och läst och läst i en bok som heter "Munken som sålde sin Ferarri" och aldrig kommit till slutet. Inte för att den är tråkig utan för att den så till den milda grad fångar mitt hjärta att jag måste låta den vara någon vecka för att begrunda det jag läst. Idag läste jag i den igen när jag satt på spårvagnen. Jag SKA läsa ut den denna gången nämligen och har därför börjat om från början för att få sammanhang. Just i detta stycket berättar Julian för John att det bara finns ett enda sätt att nå sann och evig lycka.

Vänta... ska bara hämta boken. BRB!
Så... nu är jag tillbaka.

Jo, enda sättet att nå sann och evig lycka är att hitta något man älskar att göra och sen göra det. Enkelt va? Jag tror på detta! Jag vet precis vad jag älskar att göra och jag gör det så ofta jag bara kan. Det finns bara ett litet problem... det jag älskar att göra inbringar inte tillräckligt med pengar för att leva på. ÄN!

"Så vad gör man under tiden tills man kan försörja sej på det man älskar att göra?" frågar jag mej tyst medan spårvagnen lämnar Hjalmar Brantingsplatsen.

Julian fortsätter: "Att sätta upp målen är en början. När du kartlägger vad det är du vill uppnå frigörs en kreativ potential inom dig som medverkar till att du kommer vidare." För att ytterligare förtydliga detta berättar Julian om en händelse då han levde hos munkarna bland bergen. En av munkarna tar med Julian till ett ställe där munken brukar stå och träna bågskytte. Han ber Julian binda för ögonen på honom osv. osv. Munken skjuter och missar givetvis. Efteråt säjer han till den förvånade Julian "Det du just bevittnade bekräftar den viktigaste principen av alla för den som vill uppnå sina mål och uppfylla sitt livsändamål: du kan aldrig träffa ett mål som du inte kan se. Människor ägnar hela livet åt att drömma om mer lycka, hälsa eller passion, men de förstår inte hur viktigt det är att ta sig några minuter då och då att skriva ner sina mål och reflektera över livets mening. Fastställda mål gör livet mer storslaget, och tillvaron blir rikare och mer magisk och njutbar."

Jag lade ner boken...
Genast såg jag 2 av mina vänner framför mej. M1 som jag kännt i mer än 25 år och M2 som jag inte kännt mer än 8 månader.
M1 läste på Handels OCH Chalmers samtidigt och klarade båda utbildningarna samtidigt på kortare tid än beräknat. Han är en av de mest målfokuserade människor jag vet. Han är oerhört framgångsrik, rik och lycklig.
M2 har inte ett enda mål och har aldrig haft om jag förstått det hela rätt men är fruktansvärt målfokuserad utan att ha satt upp mål för sej själv. Han är oerhört framgångsrik, rik och lycklig.
Vad är då svaret? Jo.... BÅDA gör det de älskar att göra!!

Jag är målfokuserad och jag vet vad jag älskar att göra och har jobbat mot det målet så länge nu. Visst ser jag förändringar och visst har jag tagit risker för att nå de mål jag nått men varför kommer jag inte vidare snabbare? Ja... det är en helt annan blogghistoria...
Jag har bestämt mej!
Jag SKA göra det jag älskar att göra!
Vad älskar du att göra??
**************************
Hela dagen har jag haft en enda låt i huvudet. U2's Magnificent!
Här är en man som verkligen gör det han älskar att göra!

Här får du en länk till YouTube och under den kommer texten.
Lyssna och njut!!


Magnificent
Oh oh Magnificent

I was born
I was born to be with you
In this space and time
After that and ever after
I haven't had a clue
Only to break rhyme
This foolishness can leave a heart black and blue
Only love, only love can leave such a mark
But only love, only love can heal such a scar

I was born
I was born to sing for you
I didn’t have a choice but to lift you up
And sing whatever song you wanted me to
I give you back my voice
From the womb my first cry, it was a joyful noise…

Only love, only love can leave such a mark
But only love, only love can heal such a scar
Justified till we die, you and I will magnify

Magnificent
Magnificent

Only love, only love can leave such a mark
But only love, only love unites our hearts
Justified till we die, you and I will magnify
Magnificent
Magnificent
Magnificent


1 kommentar:

larsniclas sa...

Du är en så underbart klok människa, min älskade älskling