.

7 maj 2010

Oj vad tiden går när man har roligt!


Så är det äntligen fredag!
Trodde aldrig denna vecka skulle ta slut!
Jag har varit så sömnig och arbetat mycket och varit på utbildningen.
Det har varit sena kvällar i flera veckor nu och det märks att jag inte är 30 längre.
Märks att jag haft 10 stressiga år bakom mej och nosat på väggen flera gånger innan.
Jag ska verkligen ta det lugnare i veckan som kommer.

Har dessutom fått hjälp!
Ja med att vila alltså...
Jodå minsann!
Idag skulle jag bygga en upplevelsetriangel av stockar i trädgården på jobbet.
Jag fick ställa dem på högkant, tappa ner dem och rulla dem och göra om när jag behövde byta riktning. Jag bad alla flytta sej eftersom stockarna var otroligt tunga och jag knappt inte kunde lyfta dem. När jag tog 3:dje stocken tappade jag greppet om den och den föll rakt ner på min fot. Det tog en kvart innan jag kunde säja ett enda ord. Luften for ur mej och jag bara kippade efter andan.
Min första tanke var att nu har jag brutit nåt eftersom jag inte kunde röra tårna.

Jag klarade mej bra hela dagen fast Nille fick hämta mej från jobbet.
Nu när jag sitter här i soffan ser jag ju att foten är svullen och jag har otroligt ont.

Jag som ska delta i Vårruset på måndag!!

* * *
Tur detta inte hände förra fredagen!!
Då hämtade och bar vi 900 kg sten till trädgården.


Tidig morgon satte vi igång och jag fotograferade hela förloppet.


Markduk och sten på plats.

Jag klippte till markduken och trampade alla stenar på plats.

Kunde inte låta bli att plantera 3 backtimjan mitt bland stenarna.
Det doftar ljuvligt när jag går på dem...

KLART!

Lyktor på plats och i förgrunden ser du den lilla skrevan där jag planterade Trift.


Där Triften tar slut blev det som ett naturligt land eftersom jorden självmant rann ner där så jag satten en liten bollig blomma. Knopparna såg vita ut när jag köpte den men... den lyser mörkt lilarosa nu. Blommorna ser ungefär ut som Gullvivor...

Runt odlingslådorna lade vi LITE sten oxå!



Jag hade kunnat lägga dit mer sten...
Nille (som gjorde det tyngsta jobbet) tyckte det räckte med 900 kg...

Vi satte potatis oxå.
Vet inte om det är vääääl tidigt men vi tyckte det var varmt nog i jorden.

Den lilla pyramiden ska stötta lågt växande ärtor.
Den höga stören som vi hittade på ödetomten ska stötta slingrande ärtor.

Minns ni mina grannar?

Jaså det gör ni ja....
Jo... Jag har en dröm om att få ha en bänk översållad med luktärter och annat vackert uppe på vår platå som blev över när vi rensade bort alla mossa från klipphällen. Jag vill oxå ha ett bord där med tvättfat och kanna, en handduk och en liten rakspegel.

Tänk dej att fylla kannan med sommarblommor...
Eller varför inte ha vatten där uppe som man kan svalka av sej med när man solat en stund. Detta kommer ju att stå i skugga mesta delen av dagen kan jag tänka mej.
Jag har pratat om detta så länge men tvekat eftersom mina grannar får spader när jag sätter igång. Nille undrade om jag bytt personlighet alldeles och ställde upp det så som jag drömt om. Han är en pärla han!!

(Jag är faktiskt hänsynsfull men inte en sån som funderar på vad andra ska tycka utan kör på och tror att folk säjer väl ifrån när jag går för långt. Det har de ju gjort hittills...)
Nu har jag inte mött grannarna sen förre helgen eftersom jag varit borta så mycket men hoppas att de överlevt även denna förvandling...

Fönsterluckorna som jag köpte för 2 helger sen har blivit finfina i mitt badrum.
Ska visa er en dag men måste städa där först och det får väl bli nån dag snart...

Iallafall blev det en över som fick bli dekoration i trädgården.
Kommer väl flytta den igen men här står den just nu med 2 fina korgar från House Doctor.
Vad tror ni om vita ranunkler i dem?

När jag ställde ut den stod den lutad mot husväggen 2 dagar.
Jag kunde se den genom fönstret när jag satt i soffan de kvällarna.
Båda kvällarna såg jag en kvinna gå utanför och dra handen över den som om hon smekte den.
Hon var klädd som Madickens mamma och jag undrar om hon när hon levde kanske bodde i det hus där denna fönsterlucka satt.
Så snart jag flyttade den försvann hon och jag har inte sett henne sen dess.

Kaffepannan hittade jag i min systers trädgård.
"Vad ska du med det buckliga spräpet till?" frågade hon när jag förälskade mej i den...
Ja vad gör man med gammalt, buckligt skräp?
Ställer i trädgården och drömmer om en vit Flitiga Lisa i så klart!

Fatet i betong och rosorna har jag köpt i en butik alldeles i närheten.

Den gamla trälådan hade min mormor och plockade ägg i varje morgon.
Den är gammal den... Morfar gjorde den till henne ca 1925.
Gissa om jag älskar den!!
Vet inte vad jag ska plantera i den än.
Ska fråga mamma vilken mormors älsklingsblommor var...


I äppleträdet hänger 3 prismor som sprider regnbågsljus över trädgården.

Denna hittade jag vid ödehuset.
Vet inte vad det är men dem är kanonbra att hålla sej i när jag går ner till odlingslådorna.

Så här ser landet ut nu där jag rensade kirskål.
10 Myskmadra och en Höstanemon pryder nu landet.
Fler växter skadet bli!


Nille håller på att sätta ner en plåt som ska hindra Kirskålen att komma tillbaka i samma mängd. Hoppas han blir klar i helgen som kommer.


Önskar er alla goda fina läsare och följare en underbar helg!

Speciellt önskar jag Goda Stunder - Tokiga Ideér välkommen som följare!!

Puss

6 kommentarer:

Unknown sa...

Oj så mycket fint! Allra bäst var timjan mitt i gruset. Den idén måste jag absolut testa! Vilken vacker tomt och omgivning du har också:=
Ha det gott,
Charlotta

Tina sa...

Du inser väl att du skall byta yrke!?! Åh så mycket fint du har gjort! :-)
Och ta det lugnt och var rädd om dig (smart fot som kom ivägen så du får vila)

Godastunder-tokigaidéer sa...

Tackar...då vill jag passa på att välkomna dig till Svenska trädgårdsbloggar....självklart ska du vara med där, passar somi handsken.
Härliga bilder du visar, visst är det härligt med sten rabatteroch jag lite överallt. Previs som jag har det.

Ha en bra dag
Kram Anna

UggledaLen sa...

Tackar Madame C, Tina och GodaTokiga Anna!

Ni är alla 3 så kreativa och har det så fint att jag känner mej oerhört hedrad!

Många kramar från Len

En amatörs trädgård sa...

Oj, det var inte lite saker ni hunnit med. Och vilken mängd sten. Snyggt blev det. Jag önskar att jag också hann med så många projekt på en och samma gång. Just nu vill man mycket men jag gillar inte vädret.
Måste också tacka för titten på min blogg. kul att hitta nya bloggar att läsa.

Njut i din trädgård sa...

Åh åh åh åh åh åh åh åh

och åh

jag lägger till ett åh till