.

22 juli 2009

Loppis och bloggresa genom Bohuslän

Idag gick jag upp kl. 8.00 och målade benen till vårt köksbord.
Ville bli klar så jag kunde måla dem en sista gång ikväll sen åkte vi på äventyr i Bohuslän.

Nille hade lagt upp en rutt som vi försökte följa… Hehehe…

Först hade vi Yllenes Loppis i sikte och var lätt som en plätt att hitta.


Det låg alldeles underbart vid skogsbrynet oh jag såg redan på avstånd att detta helt klart var i min smak. Till min förtvivlan var det stängt och skulle inte öppna förrän kl. 16.00.




Det var så vackra omgivningar så vi tog en liten promenad och när vi kom tillbaka rullade en bil in på gården. Det visade sej vara dottern i huset. Hon hade bråttom till någon avtalad tid men öppnade ändå för oss, både stuga och garage, och var hur gullig som helst. (Hon prickade förvånansvärt rätt på min dialekt. Jag som inte tycker att jag låter så mycket på Falköpingska längre efter 8 år i Göteborg…) Vi hittade en massa trevliga saker till mycket bra priser och en del av dessa fick jag med mej hem. När vi var på väg att åka kom det en bil till…
Undrar om dottern någonsin kom iväg till det som väntade?

Hit kommer jag åka fler gånger och hoppas även att få träffa Elizabeth nästa gång.




Nu var det dags att åka till det mysiga Heestrand. Vi kom in och jag fastnade i den lilla entrén. Det var ju så himla mycket att titta på! Nille gick raka vägen in och kom tillbaka och sa ”En snabb blick och detta verkar vara ytterligare ett ställe i din smak Len.” Och jo… det var det! Här fanns det också massor av underbara ting och jag fick med mej lite smått och gott härifrån med. I ett hörn av butiken stod det en liten säng med ett underbart överkast… och en svart katt!! Tyvärr gick den innan jag hann fånga den på bild. Åter igen kan jag bara hålla med Ernst…


"När en katt ligger och sover i ett rum finns det inte mycket mer för en inredare att göra där." - Ernst Kirchsteiger


Nu var vi riktigt hungriga!! Dags att se om det inte fanns en underbar restaurang med härlig utsikt någonstans. Jodå inte långt från butiken låg Skalhuset i Slottet. Härligt namn va? Det var skaldjursvecka och jag förklarade vänligt att då kunde vi tyvärr inte stanna och äta. ”Är du allergisk” frågade hon. ”Nej jag äter skaldjur” svarade jag. ”Jag ska fråga kocken om han inte har någon fisk” säjer hon. Jag blir lätt generad och förklarar att jag inte äter något som levt i havet. Vad trodde jag att Skalhuset skulle servera? Kyckling? Biff? Äggskal?
Det är inte lätt när man är född i Sveriges kotätaste kommun!!

Dagens läxa: Fråga inte vad de serverar på en restaurang där namnet skriker ut menyn!!

Fortfarande hungriga åkte vi vidare till Hamburgsund. Vad vi åt där och vart är inte ens värt att nämna... Jo förresten! Överkokt pasta och någon vidrig kycklinggojs med en kycklingbit i och dessutom fick vi betala 194:- oss båda. Nämnas kan att vi satt väldigt nära färjan över till Hamburgö…

Något mycket trevligare var den loppis som skolan i Hamburgsund anordnat. Än en gång kom jag ut med lite nyttigheter… *host host*
Dags att fara vidare och denna gången villade vi bort oss rätt bra innan vi kom fram till Stinas butik i Ytter Restad. Jag trodde verkligen att vi kommit fel när vi körde in på Stinas gård men hon mötte oss så vänligt trots att det egentligen inte var öppet. Lika fint som hon hade det, lika stor upplevelse var det att möta Stina själv. Vilken härlig liten kvinna! Har ni möjlighet så åk dit och kan ni inte det så gå in på hennes blogg eller på svärdotterns webbutik Ellis Corner. Stina har en del som man kan köpa i webbutiken också.
Gissa vad?
Nille lättade plånboken här med.
Här har jag lånat några bilder från bloggen över en del av mina fynd.














Uttröttade men glada åkte vi till Vävra Keramik, som ligger mycket nära Stinas butik, och fikade. Karin (en gammal kollega) tog glatt men förvånat emot oss. Hon hade bakat så mycket gott och kaffet satt som en smäck!

Grattis Karin för att du tog steget rakt ut i det okända för att följa en dröm!
Du är värd ALL min beundran!

Dagen är ni till ända. Jag ska bara måla benen till köksbordet och sen får jag nanna gott och drömma vidare om mitt lilla hus.
Jag har samlat dagens samlade fynd på en bild.
Vad tycker ni?
För er som känner oss...
Ser ni lådan med texten BÄRS?
Jo Nille har ju ett företag som heter ALLT OM MALT.
Shabby chic har spridit sej ända in till hans öl.
Gissa vad han tycker om detta?
Hahaha... skrattar så tårarna rinner!











5 kommentarer:

Hem och Lycka sa...

Tack snälla för fina ord och snygga bilder!

Mia, Ellis Corner / Hem och Lycka

larsniclas sa...

Plånboken går på Alvedon och Otrivin efter att ha suttit i korsdrag hela dagen!

mysiga heestrand sa...

Tack för besöket. Vilken härlig dag ni tycks ha haft och vilken fin blogg du har.
Ha en bra dag
Kram Marita i Heestrand

Maria D sa...

Dottern i huset kom iväg till slut ;)
Jätte fin blogg!
Med vänliga hälsningar Maria

Stina Wallgrens Vävbod sa...

Tack för besöket, välkommen igen om ni har lust!
Vänliga hälsningar Stina