.

13 maj 2010

Kristi Himmelsfärdsdag

Förra helgen gav definitivt mersmak!
Åh vad jag vilar min själ här i soffan!
Imorgon fyller kärleken år och det ska firas!

Hoppas ni oxå nuter av denna lediga dag mitt i veckan!




Under Kristi himmelsfärd tänker vi på hur Jesus återvänt till Fadern då han blev upptagen till himlen.
Vi tänker på de löften han gav strax innan sin himmelsfärd, löften som gäller för oss idag.
Han gav också befallningen att vi skall gå ut i hela världen och göra alla folk till lärjungar.


Jesus deklarerade att han äger all makt i himlen och på jorden och att han skall vara med oss alla dagar intill tidens slut.
Han gav löftet om att den helige Ande skulle utgjutas och att lärjungarna skulle få kraft att vittna om Jesus. Löftet om den helige Ande gäller oss lika mycket.


Vi tänker också på att Jesus skall komma tillbaka på samma sätt som han blev upptagen till himlen:



Jesu himmelsfärd
När de nu var samlade frågade de honom: ”Herre, är tiden nu inne för dig att återupprätta riket åt Israel?” Han svarade dem: ”Det är inte er sak att veta vilka tider eller stunder som Fadern i sin makt har fastställt. Men när den helige Ande kommer över er, skall ni få kraft och bli mina vittnen i Jerusalem och i hela Judéen och Samarien och ända till jordens yttersta gräns.” Då han hade sagt detta, såg de hur han lyftes upp, och ett moln tog honom ur deras åsyn. Medan de såg mot himlen dit han for upp, se, då stod två män i vita kläder hos dem. Och de sade: ”Ni män från Galiléen, varför står ni och ser mot himlen? Denne Jesus som har blivit upptagen från er till himlen, han skall komma igen på samma sätt som ni har sett honom fara upp till himlen.”

Apostlagärningarna 1:6-11

Text lånad från BROBYGGARNA.

Det liturgiska färgen denna helg är VIT!
Kanske därför jag gillar den näst bäst av alla helger på året?
Nja... det är nog för att jag alltid har 4 dagar ledigt och våren är här på allvar.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för ett rakt och fint inlägg om vad den här dagen handlar om.
varma hälsningar
klenalena.blogg.se

Anonym sa...

Hej igen, jag blev så förtjust i bilden att jag lånade den till klenalena.blogg.se med uppgivande av att den kommer härifrån.
Hoppas det är ok :)