.

31 januari 2010

Vårlängtan!

"När hela kroppen håller på att spricka i sin längtan efter vår, trädgård och värme finns det bara ett botemedel som garanterat fungerar: frösådd!!
Frösådd är ett beprövat kort vid akut och förtidig vårlängtan.

Själva såmomentet fungerar som rena medicinen på vårlängtan. Det är ju inte förrän jag sår som jag verkligen upplever effekten. (Även om jag når långt när jag drömmer mej bort i förkatalogen också.) Kontakten med jorden är i sej lugnande och att tillbringa ett par timmar vid planteringsbordet med jord och frön känns som en form av meditation.

Redan fröpåsens skrammel väcker förväntningar. Det sinnliga i att öppna en fröpåse, stoppa ner näsan för att ana en doft av sommaren. Jag känner drömmarna ligga i handen i form av frön som mest liknar smulor på köksbordet efter en frukost med färska frallor, men som jag vet kommer att förvandlas till den skönaste blomsteräng.

Tänk att JAG är medskapare i detta naturens underverk.

Med fingrarna smutsiga av jord och fröna på plats i sina krukor och drivhus lutar jag mej tillbaka och känner hur kroppen slappnar av igen, hur tiden fram till den riktiga våren tycks ha krympt med flera veckor. Jag känner en förvissning om att det äntligen vänt.

Jag har fröat - alltså blir det en vår i år också!"






































Inga kommentarer: